Thursday, November 6, 2008

Harga

Dh lepas 1st paper DSP: aku hanya mampu BUAT BUAT tersenyum. Byk lagi yg kena aku hadapi. Aku sedar "berapa banyak pokok getah yang aku dah toreh". Dan aku terima "berapa ringgit pun yang Tokey bagi". Berat, berat.. Tapi, serius, aku tak rasa macam jawab periksa pun.. Rasa macam sesuatu kriteria tak cukup untuk dipanggil "PEPERIKSAAN". X tahu..

Seseorang pernah berkata: "Malas belajar balik nnoreh getah ar.. Getah mahal skrg ni."

Memang harga getah mahal. Kalau menoreh setahun dh kaya. Tp kenapa org kampung yg kerjanya menoreh tak kaya kaya jugak? Hmm.. Itu sebab tak cukup ilmu. Ye. Duit banyak tapi tak kaya.. Kena pikir sikit..

Ilmu lagi mahal dari getah la. Belajar setahun dah banyak. Kalau 4 tahun lagi laa. Walaupun sekadar division Second Class Lower seperti aku, aku rasa bebaloi. Katakanlah, aku dapat 25% dari semua yg aku belajar selama 4 tahun ( tu dh tolak ponteng + copy paste + ingat masa exam lps tu lupa). Bebaloi. Selamat tinggal pokok getah.. Tapi, kalau lps abis belajar xde kerja, menoreh getah jugak rasanya..


4 comments:

.::aDa::. said...

wahh..betoi2 mengingatkan aku zaman old skool dulu2..bangin pagi terus naik kebun tolong kutip getah buku yg telah ditinggalkan oleh ibubapa di kaki pokok. kutip di samping membuat bebola getah drpd sisa2 ketah kering..oh mmg indah..tambah indah time nk cuci tangan.haha..mcm2 aku campur, sabun, limau, syampu..last2 tgn bau cam tengik.lagi busuk ade la..haha

mohd said...

kalo nok noreh getoh, jangan lupakan aku.

Anonymous said...

kemak..gile trase....
haha..

Che Ku said...

haha. kisah benar. nnt aku buka ladang getah. sape2 yang menganggur nnt boleh apply. kalo degree up sket ar. jd manager. kira taik getah.