Friday, August 29, 2008

perkataan - perkataan yang di BOLD

MOOD: BERIMAN

Aku baru menghabiskan sesi berkerut dahi membuat repot switching yg panjang. Fuuhh. lega. Bulan ramadhan yang mulia bakal menjelma beberapa hari lagi. Xtau lah mcmne jadinya bulan ramadan dengan penghayatan yang mendalam tentang macam2 jenis pelajaran ini. Harap2 ramadhan membawa kearah kebaikan. Tapi lapar susah nk study tu..
Bagaimana nk melalui bulan ramadhan?? Puasa mesti.. Tapi memang sukar nk tukar tabiat. Aku biasa bangun tidur pagi-pagi (tengahari dh kot) dan terus menekan suis pemanas air. Buka computer dan mulakan latihan menembak; CS. Air dah panas je, buat air. Kalau hirup panas2 baru layan, naik ke atas rasa nescafe o. Sekali telan jer. Terbakar pun terbakar ah... Tapi aku tak sebodoh itu. Tunggu sejuk sikit rr..
Terus main game sampai berpeluh (sebab semangat sgt main cs). Kepala dah kekiri kekanan bergerak. Terpengaruh dengan pergerakan mengelak peluru. Tapi biasanya mampus jugak kena tembak. Mane boleh elak peluru. Laju ooo.. Pastu cucuh rokok; sebab bengang main dengan bot power sgt. Kejap2 aku mampus kena tembak. Pastu kena bom. Suwey. Mencarut2 aku.
Tengahari bangun tdo mesti perut berkocakan. Nk kena g mkn tghari lagi.
Petang pulak main gtar kalo xde kerja; main gtar ni byk jugak makan rokok untuk mendapatkan level of immersion yang menarik. Haha. Dan tibanya waktu petang, minum petang pulak. Kuih kt kedai pakcik apam balik tu sedap2.

Sebulan kehadapan; bulan puasa. Semua orang menghadapinya kecuali orang kafir. Aku sebagai orang islam, perlu mempersiapkan diri menghadapi bulan puasa ini. Dan akan ku cuba untuk mengelakkan perbuatan2 yang di'bold'kan dalam perenggan diatas. Bulan puasa nanti pasti aku rindukan perkataan2 ter sebut. Uuuu...

Aku bukanlah orang yang layak untuk menasihati orang lain. Nasihat diri sendiri pon x boleh. Aku juga bukan bergelar ustaz, mahupun terlibat dalam Majlis Fatwa Kebangsaan walaupun aku ada janggut macam ustaz. Haha. Alim rupanya aku. Maka aku menulis sikit sebagai nasihat kepada aku dan juga orang yang terbaca post ini. Untuk renungan sempena bulan ramadhan je, bukan nk promosi gerai bazar ramadhan pun..

Sebab apa kita puasa? Kan kalo makan lagi bayak tenaga utk buat kerja seharian.. Adakah sebab memang kita diajar utk berpuasa di bulan ramadhan. Ye la, kita org islam mesti puasa. Tapi kita x boleh mengikut sahaja. Kena ada sebab. Cuba2lah korek rahsianya.. Crack the code! Mesti ada kelebihan + rahsia2nya. Aku pun tau sikit2 jer.. Utk kesihatan, macam enjin la. Kadang2 kena berehat jugak. Xboleh on 24 jam. Buang bahan kimia yg berlebihan dalam badan kita. Sebab hidup ni bergantung kepada makan. Masa bila nk makan, masa bila xpayah makan. Tu kena pastikan.


Kita tengok sejarah: Nabi Muhammad boleh berperang di bulan puasa. Perang ooo. Bwk pedang berat. Kita buat kerja sket bulan puasa dh x semangat. Cmne??



Akhir kata, Selamat menyambut bulan ramadhan. Selamat berpuasa.
Mug ni mujarab kalau bg kt org malas puasa, dia buat air masa hari puasa, dia akan terasa pedih dgn ayat kt dinding mug tu.

4 comments:

Seyn Jukey said...

che ku!
cepat sahut tag aku!
haha

w.a.k. said...

[level of immersion]

nie kena blaja ngan ko nie huhuhu

tt630 said...

ha ha ha,aq rase same je. lepas berbuka ke sebelum sahur tu aq rase mau makan sekotak rokok.

.::aDa::. said...

tumpang lalu juge~